Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Siemianowicach Śląskich

Zasady rekrutacji

REGULAMIN REKRUTACJI

DO KLASY SIÓDMEJ i ÓSMEJ

SZKOŁY PODSTAWOWEJ DLA DOROSŁYCH
W SIEMIANOWICACH ŚLĄSKICH

NA ROK SZKOLNY 2023/2024

 

 Podstawa prawna:                            

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 08 sierpnia 2017r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz. U. 2017 r. poz. 1562 ze zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 (Dz. U. 2020 poz. 493 ze zm.).
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. prawo oświatowe (Dz. U. 2021r. poz. 1082 ze zm.).
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 listopada 2022r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. 2022r. poz. 2431).
  5. Decyzja Śląskiego Kuratora Oświaty Nr WE-KZ.537.2.2023 z dnia 30 stycznia 2023r. (załącznik nr 3 – Tabela 1 i 2)

 

I. Zasady rekrutacji do VII lub VIII klasy Szkoły Podstawowej dla Dorosłych.

  1. Szkoła Podstawowa dla Dorosłych w Siemianowicach Śląskich jest szkołą publiczną, stacjonarną, w której stosuje się odrębną organizację kształcenia i do której może być przyjęta osoba jako słuchacz, która najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć dydaktyczno – wychowawczych ukończyła 16 lat, jeżeli osoba ta ma opóźnienie w cyklu kształcenia i nie rokuje ukończenia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży. (§1 ust. 1 rozporządzenia z 08 sierpnia 2017r.)
  2. Na mocy porozumienia Dyrekcji Szkoły i Śląskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w Katowicach uczestnicy Ochotniczego Hufca Pracy 12-1 w Siemianowicach Śląskich, którzy najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych ukończyli 15 lat, mogą kontynuować kształcenie ogólne w Szkole Podstawowej dla Dorosłych w Siemianowicach Śląskich przy ul. W. Budryka 2. (§3 rozporządzenia z 08 sierpnia 2017r.).
  3. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc w Szkole Podstawowej dla Dorosłych  na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria:

w przypadku osób pełnoletnich:

  • wielodzietność rodziny kandydata, przez co należy rozumieć rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci,
  • niepełnosprawność kandydata,
  • niepełnosprawność dziecka kandydata,
  • niepełnosprawność innej osoby bliskiej, nad którą kandydat sprawuje opiekę,
  • samotne wychowywanie dziecka przez kandydata, przez co należy rozumieć wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą
    w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem.

w przypadku osób niepełnoletnich:

  • wielodzietność rodziny kandydata,
  • niepełnosprawność kandydata,
  • niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
  • niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
  • niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
  • samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
  • objęcie kandydata pieczą zastępczą.

Wszystkie kryteria z tej grupy mają jednakową wartość.

  1. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego jest brana pod uwagę kolejność zgłoszeń.
  2. Kandydat, który nie posiada dokumentu potwierdzającego ukończenie klasy VI sześcioletniej szkoły podstawowej albo klasy VI lub VII ośmioletniej szkoły podstawowej, może być przyjęty do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej przeprowadzonej przez komisję rekrutacyjną.
  3. W uzasadnionych przypadkach zastrzega się możliwość przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem niepełnoletnim i jego rodzicami/opiekunami prawnymi w wyznaczonym terminie.

II. Terminy postępowania rekrutacyjnego – semestr jesienny.

1. Złożenie wniosku o przyjęcie do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez kandydata kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: od 15 maja 2023r. do 19 czerwca 2023r. do godz. 15:00;

termin w postępowaniu uzupełniającym: od 27 lipca 2023r. do 01 sierpnia 2023r. do godz. 15:00.

2. Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych o świadectwo potwierdzające ukończenie sześcioletniej szkoły podstawowej albo klasy VI lub VII ośmioletniej szkoły podstawowej termin w postępowaniu rekrutacyjnym: od 23 czerwca 2023r. do 10 lipca 2023r. do godz. 15:00.

3. Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych i dokumentów potwierdzających spełnienie przez kandydata warunków poświadczonych w oświadczeniach, w tym dokonanie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności związanych z ustaleniem tych okoliczności:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: do 10 lipca 2023r.;

termin w postępowaniu uzupełniającym: do 01 sierpnia 2023r.

4. Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: 18 lipca 2023r.;

termin w postępowaniu uzupełniającym: 08 sierpnia 2023r.

5. Potwierdzanie przez kandydatów lub rodziców (prawnych opiekunów) kandydatów niepełnoletnich woli przyjęcia do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia sześcioletniej szkoły podstawowej oraz zaświadczenia OKE o przystąpieniu do sprawdzianu albo świadectwa ukończenia VI lub VII klasy ośmioletniej szkoły podstawowej:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: od 18 lipca 2023r. do 25 lipca 2023r. do godz. 15:00;

termin w postępowaniu uzupełniającym: od 08 sierpnia 2023r. do 14 sierpnia 2023r. do godz. 15:00.

6. Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: 26 lipca 2023r. do godz. 14:00;

termin w postępowaniu uzupełniającym: 16 sierpnia 2023r. do godz. 14:00.

7. Rodzic (opiekun prawny) lub kandydat pełnoletni może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do Szkoły odpowiednio w terminie:

w postępowaniu rekrutacyjnym do 31 lipca 2023r.;

w postępowaniu uzupełniającym do 21 sierpnia 2023r.

8. Uzasadnienie sporządza się w terminie do 3 dni od dnia wystąpienia przez rodzica (opiekuna prawnego) lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia.

9. Rodzic (opiekun prawny) kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do Dyrektora Szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie do 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.

10. Dyrektor Szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie do 3 dni od złożenia odwołania.

11. Na rozstrzygnięcie Dyrektora Szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.

12. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, Dyrektor Szkoły może przeprowadzić postępowanie uzupełniające (na tych samych zasadach), które powinno zakończyć się odpowiednio na semestr jesienny do 16 sierpnia 2023r.

Terminy postępowania rekrutacyjnego mogą ulec zmianie.

 

III. Terminy postępowania rekrutacyjnego – semestr wiosenny.

1. Złożenie wniosku o przyjęcie do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez kandydata kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: od 23 października 2023r. do 17 listopada 2023r. do godz. 15:00;

termin w postępowaniu uzupełniającym: od 12 grudnia 2023r. do 19 grudnia 2023r. do godz. 15:00.

2. Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych i dokumentów potwierdzających spełnienie przez kandydata warunków poświadczonych w oświadczeniach, w tym dokonanie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności związanych z ustaleniem tych okoliczności:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: do 20 listopada 2023r.;

termin w postępowaniu uzupełniającym: do 20 grudnia 2023r.

3. Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: 28 listopada 2023r.;

termin w postępowaniu uzupełniającym: 05 stycznia 2024r.

4. Potwierdzanie przez kandydatów lub rodziców (prawnych opiekunów) kandydatów niepełnoletnich woli przyjęcia do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia sześcioletniej szkoły podstawowej oraz zaświadczenia OKE o przystąpieniu do sprawdzianu albo świadectwa ukończenia VI lub VII klasy ośmioletniej szkoły podstawowej:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: od 29 listopada 2023r. do 08 grudnia 2022r. do godz. 15:00;

termin w postępowaniu uzupełniającym: od 05 stycznia 2023r. do 16 stycznia 2024r. do godz. 15:00.

5. Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych:

termin w postępowaniu rekrutacyjnym: 11 grudnia 2023r. do godz. 14:00;

termin w postępowaniu uzupełniającym: 17 stycznia 2024r. do godz. 14:00.

6. Rodzic (opiekun prawny) lub kandydat pełnoletni może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do Szkoły odpowiednio w terminie:

w postępowaniu rekrutacyjnym do 14 grudnia 2023r.;

w postępowaniu uzupełniającym do 22 stycznia 2024r.

7. Uzasadnienie sporządza się w terminie do 3 dni od dnia wystąpienia przez rodzica (opiekuna prawnego) lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia.

8. Rodzic (opiekun prawny) kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do Dyrektora Szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie do 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.

9. Dyrektor Szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie do 3 dni od złożenia odwołania.

10. Na rozstrzygnięcie Dyrektora Szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.

11. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, Dyrektor Szkoły może przeprowadzić postępowanie uzupełniające (na tych samych zasadach), które powinno zakończyć się odpowiednio na semestr wiosenny do 17 stycznia 2024r.

Terminy postępowania rekrutacyjnego mogą ulec zmianie.

 

IV. Wymagane dokumenty.

1. Wypełniony Kwestionariusz Osobowy Kandydata.

2. Oryginał świadectwa ukończenia szóstej lub siódmej klasy szkoły podstawowej.

3. Oryginał zaświadczenia OKE o przystąpieniu do sprawdzianu zewnętrznego (dotyczy kandydatów, który ukończyli sześcioletnią szkołę podstawową).

4. Opinia wychowawcy lub pedagoga szkolnego z poprzedniej szkoły.

5. Opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ze wskazaniem na zmianę szkoły lub zaświadczenie dyrektora szkoły macierzystej z informacją, że kandydat nie rokuje ukończenia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży w normalnym trybie.

6. Dwa zdjęcia.

 

V. Zadania komisji rekrutacyjnej.

1. Postępowanie rekrutacyjne do Szkoły Podstawowej dla Dorosłych przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Szkoły w oparciu o odrębne zarządzenie Dyrektora Szkoły.

2. Do zadań komisji należy:

  • rozpatrzenie wniosków rodziców (opiekunów prawnych) kandydata lub wniosku kandydata pełnoletniego, ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i listy kandydatów niezakwalifikowanych;
  • ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych;
  • sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego;
  • uzasadnienie odmowy przyjęcia kandydata.

3. Komisja rekrutacyjna ma prawo do weryfikacji złożonych przez rodziców (prawnych opiekunów) lub kandydata pełnoletniego wniosków o przyjęcie do Szkoły.

4. Listy, o których mowa w ust. 2 pkt. b, podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie Szkoły odpowiednio do dnia 26 lipca 2023r. na semestr jesienny oraz do 11 grudnia 2023r. na semestr wiosenny.

5. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej.

6. Dzień podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do Szkoły jest określony w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.

 

VI. Przepisy końcowe.

1. Dane osobowe kandydatów przyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym słuchacz uczęszczał do Szkoły.

2. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w Szkole przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie Dyrektora Szkoły została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

3. Wniosek o przyjęcie do klasy VII lub VIII Szkoły Podstawowej można odebrać w sekretariacie Szkoły lub pobrać ze strony internetowej Szkoły.

4. Regulamin zostanie podany do wiadomości rodziców (opiekunów prawnych) i kandydatów pełnoletnich poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Szkole oraz opublikowanie na stronie internetowej Szkoły.